ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Στο δρόμο με το Yamaha Niken

Στο δρόμο με το Yamaha Niken

Η Yamaha κάνει ένα τολμηρό βήμα προς το μέλλον, με το τρίτροχο Niken - που πρέπει να το οδηγήσεις για να πιστέψεις την μπροστινή του πρόσφυση.

Στην άκρη του νοτίου λιμανιού του Λαυρίου, όπου φυσάει σχεδόν πάντα, το μεγάλο φορτηγό του Yamaha Niken Tour είχε ξεφορτώσει κάτω από τον ήλιο μια αράδα μαύρα αντίτυπα της πιο αμφιεγόμενης μοτοσικλέτας των τελευταίων ετών: είναι το Niken μια τρίτροχη ύβρις εμπρός στη δίτροχη αγνή δοκιμασία θάρρους, ή είναι η μετεξέλιξη της σπορ μοτοσικλετιστικής οδήγησης;

«Μπες με όσα μπορείς στη στροφή και μη φοβηθείς να το ξαπλώσεις - θα στρίψει» είπε πλησιάζοντας το κράνος μου κάποιος από το πλήρωμα της Yamaha. Είχα το φαρδύ ντεπόζιτο του Niken ανάμεσα στα γόνατά μου, φαρδύ σαν μεγάλο on-off, είχα ήδη ανάψει το μοτέρ κι η εξάτμιση μουρμούριζε με τόσο λεπτεπίλεπτα βαρύ τρόπο που έμοιαζε να ψιθυρίζει ότι αυτό εδώ δεν έχει καμία σχέση με τα τρίτροχα σκούτερ.

Στο δρόμο με το Yamaha Niken
WWW.ALESSIOBARBANTI.COM

Σίγουρα η φράση 'μπες με όσα μπορείς' είναι πολύ διαφορετική από τη φάση 'μπες με όσα έρχεσαι'. Το 'έρχεσαι' δηλώνει την παντελή απουσία ορίου ή λογικής, αλλά το 'μπορείς' σταματάει εκεί που είναι το δικό σου όριο. Το όριό σου στο μεγαλύτερό του ποσοστό χτίζεται με τη μορφή ενός εσωτερικού βωβού άγχους από τον -κατά τη Yamaha- μεγαλύτερο φόβο του μοτοσικλετιστή: μην ξεκολλήσει το μπροστινό απ' την άσφαλτο.

Φεύγοντας απ' το λιμάνι είδα στον καθρέπτη το φορτηγό του Yamaha Niken Tour, που είχε στο πλάι του μια ψηφιακή απεικόνιση του όρους Φούτζι μπροστά από έναν κόκκινο ανατέλλοντα ήλιο. Στις επόμενες στροφές, κι αφήνοντας το Ναό του Ποσειδώνα στ' αριστέρα, θα γινόταν κατανοητό ακριβώς τι σήμαινε αυτό: το τρίτοχο Niken είναι το μέλλον της σπορ μοτοσικλετιστικής οδήγησης, που ανατέλλει.

Η πρόσφυση του μπροστινού του Niken είναι κάτι το παντελώς πρωτόγνωρο - στα όρια του δύσκολου να το πιστέψεις. Εν κινήσει γρήγορα ξεχνάς ότι είναι δύο οι εμπρός τροχοί, και σίγουρα δεν νιώθεις διαφορά στην αίσθηση του τιμονιού. Μπαίνει πρόθυμα στη στροφή 'με όσα μπορείς', ακολουθεί με ακρίβεια τη γραμμή, ενώ μέσα στη στροφή ελέγχει -χάρη στους δύο τροχούς 15 ιντσών- άριστα και τις αναπηδήσεις και τις τάσεις στιγμιαίας απώλειας πρόσφυσης είτε τις εγκάρσιες ανωμαλίες είτε τις εναλλαγές επιφάνειας.

Στο δρόμο με το Yamaha Niken

Η Yamaha ονομάζει το προηγμένο και ιδιαίτερα μελετημένο της μπροστινό σύστημα των δύο τροχών LMW (Leaning Multi Wheeler), που διατηρεί σε κάθε περίπτωση και κλίση τους δύο τροχούς παράλληλους. Η τοποθέτηση των καλαμιών εξωτερικά επιτρέπει στους τροχούς και αγγίζουν κλίση 45 μοιρών, ενώ παράλληλα η γεωμετρία Ackermann επιτυγχάνει το σωστό συσχετισμό περιστροφής του εσωτερικού και του εξωτερικού τροχού στη στροφή.

Την απόσβεση κάνει κατά κύριο λόγο το πίσω καλάμι, παχύτερο κατά δύο χιλιοστά από το μπροστινό (41-43 χιλ). Το πίσω προσφέρει ρύθμιση προφόρτισης και απόσβεσης συμπίεσης και επαναφοράς, ενώ ο βασικός ρόλος του μπροστινού είναι να ρυθμίζει την κατεύθυνση διατηρώντας τη διάταξη τροχού-φρένου σε ευθυγράμμιση.

Το μπροστινό είναι τόσο καλά -μάλλον, εντυπωσιακά- αποδοτικό, που αδικεί λίγο την ανάρτηση του πίσω τροχού, η οποία δεν απορροφά εξίσου καλά τα προβλήματα του δρόμου και παρέχει σχετικά λιγότερη πρόσφυση, όμως προσφέρει τη δυνατότητα ρύθμισης της προφόρτισης του ελατηρίου και για την απόσβεση επαναφοράς.

Στην ευθεία η απόσβεση των ανωμαλιών του δρόμου -με τα 110 χιλ. της διαδρομής της εμπρός ανάρτησης- μαζί με το cruise control διαμορφώνουν ένα εξαιρετικά άνετο tourer. Έτσι, οι μόνες δυστοκίες εμφανίζονται λόγω του βάρους (263 κιλά) και της δυσκινησίας του εμπρός μέρους στις αργές στροφές, αλλά και στα φρένα, που δεν μπορούν να έχουν δισκόφρενα μεγαλύτερα των 298 χιλ, λόγω των μικρών τροχών 15 ιντσών. Έτσι, τα φρένα του Niken χρειάζονται λίγη περισσότερη πίεση, για να αποδώσουν - εντέλει, αρκετά ικανοποιητικά.

Το Niken έχει υιοθετήσει από την οικογένεια ΜΤ τον κινητήρα, τις τρεις χαρτογραφήσεις και το traction control, τη σέλα ύψους 820 χιλ. από το ΜΤ-09 και έχει παρεμφερές μεταξόνιο με το Tracer 900, όμως διαθέτει καινούριο πλαίσιο ατσαλιού και αλουμινίου. Ο κινητήρας είναι ο γνωστός τρικύλινδρος των 847 κ.εκ., διατηρώντας την ισχύ στους 113 ίππους στις 10.000 σ.α.λ. και την κατανάλωση γύρω στα 7 λίτρα / 100 χλμ. - όμως είναι λίγο πιο προοδευτικός (και λόγω βάρους στις εκκινήσεις) και είναι ρυθμισμένος ώστε να είναι λιγότερο νευρικός σε σχέση με το ΜΤ-09. Σε όλο το φάσμα των στροφών, ωστόσο, είναι πολύ ορεξάτος και εύστροφος.

Niken σημαίνει «δύο σπαθιά», κάτι που παραπέμπει στους δύο εμπρός τροχούς, όμως ίσως να μπορεί να βρει κανείς και παραπομπές στην τόσο αιχμηρή και φουτουριστική του σχεδίαση. Από το φαρδύ ρύγχος με μισό φέρινγκ και μικρή ζελατίνα μέχρι τους προβολείς με πολλαπλά φώτα LED. Η θέση οδήγησης προσφέρει στον οδηγό τη δυνατότητα να οδηγεί με αρκετά άνετη στάση του σώματος, και δεν τον αφήνει τόσο εκτεθιμένο στον άνεμο όπως φαίνεται αρχικά, ενώ για τις ενδείξεις των οργάνων διαθέτει οθόνη υγρών κρυστάλλων.

Οι δύο εμπρός τροχοί του Yamaha Niken απέχουν 410 χιλιοστά μεταξύ τους, που σημαίνει ότι δεν μπορεί να σταθεί δίχως σταντ, ούτε να οδηγηθεί με δίπλωμα αυτοκινήτου. Εξάλλου, και από άποψη κόστους (15.900 Ευρώ), το Niken κάνει απόλυτα σαφές ότι πρόκειται για μια κανονική sport -αλλά και touring- μοτοσικλέτα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ