ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΑ

Τι λέει ο κόσμος της μοτοσυκλέτας για οδήγηση με δίπλωμα αυτοκινήτου

Μοτοσικλέτα
Μοτοσικλέτα

Σύσσωμος ο κλάδος της μοτοσυκλέτας, εισαγωγείς και έμποροι, συμφωνούν ότι η Ελλάδα πρέπει να κάνει ένα βήμα παραπάνω.

Η Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, στις 22 Σεπτεμβρίου 2022, και αφορούσε στην προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας σε οδηγία από το 2006, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για τις άδειες οδήγησης, έχει δημιουργήσει ενδιαφέρον, όπως εγκαίρως είχαμε επισημαίνει.

Ουσιαστικά, πέραν από την τεχνική διαδικασία και την ΚΥΑ, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, πρόκειται να φέρει προς διαβούλευση και ψήφιση στη Βουλή, διάταξη που να υποστηρίζει ότι κάτοχος διπλώματος Β (αυτοκινήτου), να μπορεί να οδηγήσει όχημα κατηγορίας Α1 (μοτοσυκλέτα έως 125 κ.εκ.).

Αυτή τη στιγμή, το Υπουργείο βρίσκεται σε διεργασίες, προκειμένου να καθορίσει τις ασφαλιστικές δικλείδες, τις προϋποθέσεις που θα πρέπει να ισχύουν και να συνοδεύουν τη διάταξη, ως προς τον τομέα της διασφάλισης της ασφάλειας των οδηγών / αναβατών.

Είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο, ότι θα υπάρξει ηλικιακό όριο που να επιτρέπει σε κάτοχο διπλώματος αυτοκινήτου να οδηγήσει και μοτοσυκλέτα έως 125 κ.εκ., κι αυτό ίσως να είναι το άνω των 25 ετών. Επίσης, πολύ πιθανά, αυτό να συνοδεύεται και από τα έτη που θα πρέπει κάποιος να είναι κάτοχος διπλώματος αυτοκινήτου, ίσως μια πενταετία. Κι αυτό, διότι δεν παίρνουν όλοι δίπλωμα στα 18 έτη, ούτε καν στα 20.

Ένα ακόμα στοιχείο που συζητείται, είναι να συνοδεύονται τα παραπάνω και με ορισμένα μαθήματα, που δεν θα επιβαρύνουν σε κόστος τον κάτοχο του διπλώματος αυτοκινήτου, αλλά θα τον βοηθούν να εξοικειωθεί καλύτερα με τη μοτοσυκλέτα.

Η πρόταση του Κλάδου Δικύκλων του Σ.Ε.Α.Α O κλάδος δίκυκλων του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) προτείνει οι έμπειροι οδηγοί αυτοκινήτου με δίπλωμα Β να έχουν τη δυνατότητα να οδηγούν μοτοσυκλέτες, για την οδήγηση των οποίων σήμερα απαιτείται δίπλωμα Α1.

Ως έμπειροι οδηγοί προτείνει να οριστούν οι κάτοχοι διπλώματος αυτοκινήτου τύπου Β, επί 5 έτη και με ελάχιστο ηλικιακό όριο τα 25 έτη. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται τόσο η εμπειρία των οδηγών όσο και η ηλικιακή τους ωριμότητα.

Ο ΣΕΑΑ έχει επανειλημμένα υπογραμμίσει, τη μέγιστη σημασία του νομοθετικού πλαισίου για την απόκτηση διπλώματος δικύκλου και παροτρύνει διαρκώς την πολιτεία να υιοθετήσει μια περισσότερο φιλική στάση προς τους δικυκλιστές πάντα εντός των πλαισίων της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Προς το σκοπό αυτό έχει υποβάλλει διάφορες προτάσεις η τελευταία εκ των οποίων ήταν το 2018 και αφορούσε την εξίσωση της άδειας οδήγησης αυτοκινήτου (Β) με την αυτήν της Α1 μοτοσυκλέτας. Η πρόταση αυτή γίνεται σήμερα ιδιαίτερα επίκαιρη λόγω της πανδημίας, καθώς αναζητούνται μέσα μεταφοράς με το μικρότερο δυνατό συγχρωτισμό που συμβάλλουν στην κοινωνική αποστασιοποίηση και ταυτόχρονα δε επιβαρύνουν την κίνηση στους δρόμους.

Τα δίκυκλα που ανήκουν στην κατηγορία Α1, είναι με μέγιστη χωρητικότητα κυλίνδρου 125 κυβικών εκατοστών, μέγιστη ισχύ 11 kW και λόγο ισχύος προς βάρος οχήματος, μικρότερο από 0,1 kw/kg. Πρόκειται δηλαδή για ελαφρά δίκυκλα τα οποία προορίζονται σχεδόν αποκλειστικά για χρήση εντός του αστικού ιστού.

Ο ΣΕΑΑ επισημαίνει, επίσης, ότι τουλάχιστον 10 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιτρέπουν στους οδηγούς αυτοκινήτου να οδηγούν δίκυκλο 125κ.εκ., χωρίς επιπλέον εκπαίδευση ή εξετάσεις. Σε αυτά περιλαμβάνονται η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία, κράτη με μεσογειακό κλίμα, όπου τα ελαφρά δίκυκλα χρησιμοποιούνται για καθημερινές μετακινήσεις.

Επίσης, στο διάστημα που οι χώρες αυτές εφαρμόζουν μια τέτοια διάταξη, δεν παρατηρήθηκαν αρνητικά φαινόμενα και καμία δεν υπαναχώρησε επιβάλλοντας μεταγενέστερα ένα αυστηρότερο νομοθετικό πλαίσιο έκδοσης διπλωμάτων για την κατηγορία αυτή.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα μελέτης του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Δικύκλων (ACEM), η εξοικείωση με τον τρόπο κίνησης των δικύκλων που αποκτούν οι οδηγοί αυτοκινήτων που μετακινούνται με μοτοσυκλέτα, μειώνει δραματικά τον αριθμό τροχαίων που εμπλέκουν το δίκυκλο. − Η εκπαίδευση στην οδήγηση δίκυκλου δεν είναι τόσο σημαντική, όσο η καλή γνώση του ΚΟΚ και η σωστή οδηγική συμπεριφορά. Παράλληλα, διεθνείς μελέτες αποδεικνύουν πως η εξειδικευμένη εκπαίδευση και εξέταση δεν αποτελούν κρίσιμα στοιχεία για την ασφαλή οδήγηση ελαφριών μοτοσυκλετών.

Και ακόμη, πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υποστηρίζει πως η εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών πρέπει να επικεντρώνεται σε οριζόντια θέματα, όπως η γνώση και αποδοχή των κινδύνων και η καλή αξιολόγηση των δεξιοτήτων από τον ίδιο τον οδηγό. – Εξάλλου, στατιστική μελέτη της ισπανικών ομοσπονδιών ασφάλισης και μοτοσυκλέτας, όπου υφίσταται η ισοδυναμία Β και Α1 επί σειρά ετών, ανέδειξε πως οι χρήστες ελαφριών μοτοσυκλετών που διαθέτουν άδεια οδήγησης αυτοκινήτου, εμπλέκονται σε κατά τρεις φορές λιγότερα ατυχήματα, από όσους διαθέτουν μόνο άδεια Α1. Μάλιστα, η μελέτη δείχνει ότι υπάρχει ευθεία συσχέτιση μεταξύ των ατυχημάτων και της έλλειψης εμπειρίας οδήγησης, όχι μόνο για τη μοτοσυκλέτα αλλά για οποιοδήποτε όχημα.

Καταλήγοντας, ο ΣΕΑΑ, τονίζει ότι χάρη στην ισοδυναμία, οι έμπειροι οδηγοί αυτοκινήτου θα αποκτήσουν άμεσα την δυνατότητα να οδηγούν και μοτοσυκλέτα. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν ένα πιο οικονομικό μέσο μετακίνησης, μειώνοντας σημαντικά την ιδιωτική δαπάνη μεταφοράς, τόσο σε καύσιμα όσο και σε ασφάλιστρα, συντήρηση και τέλη κυκλοφορίας.

Παράλληλα, η χορήγηση ισοδυναμίας θα ανακουφίσει χιλιάδες πολίτες, κατόχους άδειας οδήγησης Β, που βρίσκονται σήμερα σε δύσκολη οικονομική κατάσταση και δεν έχουν τη δυνατότητα απόκτησης άδειας οδήγησης κατηγορίας Α1 εξαιτίας του υψηλού κόστους. Η διαδικασία σήμερα για την έκδοση διπλώματος δίκυκλου φτάνει στα περίπου 400 ευρώ για εκπαίδευση και εξετάσεις, ενώ με την πρόταση του ΣΕΑΑ, δεν υπάρχει κόστος. Παράλληλα αποτελεί μία ενδεδειγμένη λύση για τις μετακινήσεις εντός των μεγάλων αστικών κέντρων με παράλληλη αποσυμφόρηση τόσο του φόρτου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, όσο και της κίνησης του δρόμου καθώς την επιβαρύνει πολύ λιγότερο από το αυτοκίνητο. Η αναμενόμενη αύξηση της χρήσης της μοτοσυκλέτας, θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση των πόλεων και των τουριστικών προορισμών, τόσο κατά την οδήγηση, όσο και κατά τη στάθμευση, δεδομένου πως οι μοτοσυκλέτες συνδυάζουν άριστα την αυτονομία του ιδιωτικού μέσου μετακίνησης με τις μικρές απαιτήσεις σε χώρο σε σχέση με τα επιβατηγά ιδιωτικής χρήσης.

Καταλήγοντας, ο ΣΕΑΑ αναφέρει ότι η χρήση δικύκλου συμβάλλει στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της χώρας, ενώ η δυνατότητα ισοδυναμίας διπλωμάτων ενδυναμώνει τη θέση της έναντι του ανταγωνισμού Τι αναφέρει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εμπόρων - Εισαγωγέων – Επισκευαστών Δικύκλου

Σε ανακοίνωσή του, επισημαίνει ότι είναι αίτημα διαχρονικό η χώρα μας να προχωρήσει σε μια αντίστοιχη ρύθμιση ισοδυναμίας και για τους Έλληνες πολίτες. Τονίζει, μεταξύ άλλων, ότι αποτελεί σύγχρονη τάση στις ευρωπαϊκές πόλεις.

Σύμφωνα με έρευνα (MAIDS) που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Μοτοσυκλετών (ACEM) σχετικά με την εμπλοκή των δικύκλων σε τροχαία ατυχήματα, σε σύνολο 921 καταγεγραμμένων τροχαίων ατυχημάτων που συνέβησαν σε Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, Ισπανία και Ιταλία, παρατηρήθηκαν τα εξής:

Μόλις 3,7% των τροχαίων προκλήθηκαν από έλλειψη εξοικείωσης του αναβάτη με το δίκυκλό του. Η εκπαίδευση στην οδήγηση δικύκλου δεν είναι τόσο σημαντική όσο η καλή γνώση του ΚΟΚ και η σωστή οδηγική συμπεριφορά. Επίσης, από τους οδηγούς αυτοκινήτου που προκάλεσαν τροχαίο με δίκυκλο, το 86% οδηγούσαν μόνο αυτοκίνητο, ενώ το 14% αυτοκίνητο και δίκυκλο. Η εξοικείωση με τον τρόπο κίνησης των δικύκλων που αποκτούν οι οδηγοί αυτοκινήτων που μετακινούνται και με μοτοσυκλέτα είναι πολύτιμη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ