FORMULA 1

F1: Νέα εποχή κινητήρων το 2025

Ο Λιούις Χάμιλτον οδηγεί τη Mercedes του στην πίστα του Μπαχρέιν.
Ο Λιούις Χάμιλτον οδηγεί τη Mercedes του στην πίστα του Μπαχρέιν. AP PHOTO/KAMRAN JEBREILI, POOL

Οι μονάδες ισχύος που θα έρθουν σε τέσσερα χρόνια θα εξακολουθήσουν να είναι Turbo και υβριδικές, αλλά θα εκπέμπουν καλύτερο ήχο, θα κρύβουν περισσότερες συγκινήσεις και θα προσελκύουν νέους κατασκευαστές.

Μετά το πέρασμα στην εποχή των υβριδικών κινητήρων το 2014, η Formula 1 θα προχωρήσει στην επόμενη μεγάλη αλλαγή των μονάδων ισχύος των μονοθεσίων το 2025 - όπως συμφωνήθηκε ομόφωνα από τη FIA, τις ομάδες και τη διοίκηση του σπορ σε συνάντησή τους στο Παρίσι.

Οι κύλινδροι, η χωρητικότητα, οι ηλεκτροκινητήρες, τα συστήματα ανάκτησης ενέργειας και άλλα τεχνικά στοιχεία δεν έχουν αποφασιστεί ακόμα. Θα γίνουν αντικείμενο της μελέτης της ειδικής ομάδας εργασίας, το προσεχές διάστημα, με στόχο να αρχίσει η εξέλιξη των νέων μονάδων ισχύος στις αρχές του 2022.

Για το σκοπό αυτό, και για λόγους ελέγχου του κόστους, υπήρξε παράλληλα η συμφωνία από την Επιτροπή F1 της FIA για πλήρη παύση της εξέλιξης των σημερινών κινητήρων επίσης από τις αρχές του 2022 - παρότι τους τελευταίους μήνες υπήρχε διαφωνία για αυτό το ενδεχόμενο ανάμεσα στις διάφορες πλευρές του σπορ.

Αυτό σημαίνει ότι οι μονάδες ισχύος που θα παρουσιάσει κάθε κατασκευαστής για τη σεζόν του ’22 θα παραμείνουν αναλλοίωτες μέχρι και το τέλος του 2024, χωρίς μάλιστα τη δυνατότητα εξισορρόπησης της απόδοσης ενός κινητήρα που ενδεχομένως να έχει μείνει λίγο πίσω από άποψη ισχύος.

Παρεμπιπτόντως, η απόφαση για παύση της εξέλιξης των κινητήρων από το 2022 βοηθά τη Red Bull Racing να λύσει το πρόβλημα των κινητήρων της από τη νέα σεζόν, οπότε και θα αποχωρήσει από τη F1 η Honda.

Τώρα, για την RBR άνοιξε ο δρόμος να αγοράσει τους ιαπωνικούς κινητήρες και να αγωνίζεται με αυτούς στα Grand Prix των επόμενων τριών ετών - χωρίς την ανάγκη εξέλιξής τους, για την οποία δεν θα είχε τις τεχνικές δυνατότητες.

Με τους κινητήρες του 2025 η FIA έχει δύο βασικούς στόχους. Ο πρώτος είναι να επαναφέρει εν μέρει το θηριώδη ήχο και την αγωνιστική «ωμότητά» τους σε σχέση με τους ατμοσφαιρικούς V8 -πόσω μάλλον τους V10- του παρελθόντος, έπειτα από πλήθος παραπόνων από τους φίλους της F1 (και όχι μόνο) από το ’14 μέχρι σήμερα.

Η χαμηλότερή έντασή τους, στις σημερινές υβριδικές μονάδες, οφείλεται σε παράγοντες όπως ο μικρότερος ρυθμός περιστροφής του θερμικού κινητήρα, η χαμηλότερη ροή καυσίμου και η συλλογή της ενέργειας των καυσαερίων από το σύστημα ανάκτησης ERS-H, για τη λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα MGU-H. Συνεπώς, για την παραγωγή εντονότερου ήχου ίσως αλλάξει κάτι σε αυτούς τους τομείς.

Ο δεύτερος στόχος που συνοδεύει τους κινητήρες του ’25 είναι να γίνουν ελκυστικοί για προσέλκυση νέων κατασκευαστών. Αυτό δεν σημαίνει μόνο ότι πρέπει να έχουν απόλυτη συσχέτιση με τους κινητήρες των αυτοκινήτων παραγωγής (υβριδικοί και ηλεκτροκινητήρες), αλλά και να μην είναι πολύπλοκοι, δυσνόητοι, και εξαιρετικά δαπανηροί στην εξέλιξή τους.

Η εμπειρία της Honda με τη McLaren, και η αρνητική δημοσιότητα που επέφεραν τα φτωχά τους αποτελέσματα στην πίστα, έκανε σαφείς σε πολλούς κατασκευαστές τους κινδύνους (οικονομικούς και γοήτρου) της ενδεχόμενης εμπλοκής με τη Formula 1 - δεδομένου ότι η Honda δεν είναι μια εταιρεία που της λείπει μηχανολογικό βάθος ή πόροι.

Κατά συνέπεια, οι κανονισμοί του 2025 πρέπει να το αλλάξουν αυτό, και να διασφαλίσουν στους εν δυνάμει νέους κατασκευαστές ότι θα έχουν τη δυνατότητα να κατασκευάσουν έναν -αν όχι κορυφαίο- τουλάχιστον ανταγωνιστικό κινητήρα. Ίσως, για το σκοπό αυτό, να είναι πολύ μικρότερο το «παράθυρο» ελευθεριών που θα δοθεί στους μηχανολόγους.

Τα χρόνια που ακολούθησαν το πέρασμα στην υβριδική εποχή, το 2014, οι μηχανολόγοι κατάφεραν να δημιουργήσουν, μέσα από τις νέες υβριδικές μονάδες ισχύος των μονοθεσίων, όχι μόνο τους ισχυρότερους (με τετραψήφια ιπποδύναμη), αλλά και τους πιο αποδοτικούς κινητήρες στην Ιστορία της F1. Ποτέ άλλοτε ένα γραμμάριο καυσίμου δεν παρήγαγε τόση ενέργεια, σε όλες τις εποχές της αυτοκίνησης.

Παρόλα αυτά, εμπορικά οι τρέχοντες κινητήρες, που γεννήθηκαν το 2014, απέτυχαν. Οι κανονισμοί του 2025 αποσκοπούν να ρυθμίσουν και αυτήν την παράμετρο, και σε αυτό όλες οι πλευρές -FIA, κατασκευαστές, ομάδες και ιδιοκτήτες της F1- συμφωνούν ομόφωνα.

Ενδεικτική, άλλωστε, είναι η δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου της F1, Stefano Domenicali, ότι οι κανονισμοί του 2025 θα ευχαριστήσουν και τους κατασκευαστές και τους θεατές, χωρίς όμως τα λάθη του παρελθόντος.

TAGS FORMULA 1
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ